Hodina fyziky

28. 09. 2016

Mercedes-AMG GT-R reprezentuje kolekciu extrémne zaujímavých technických riešení. Napríklad trakčná kontrola má deväť stupňov!

press_1634_gallery_11651-original
Športové oddelenie AMG má jednu veľmi pozitívnu vlastnosť. Jeho zamestnanci neznášajú nudu a práve preto ihneď po dokončení jedného projektu sa púšťajú do ďalšieho. A ich vedúci posunie latku za hranicu nemožného.
press_1634_gallery_11652-original
Možno práve preto je označenie zelenej farby AMG Green Hell Magno, čo znamená, že najviac testovacích kilometrov absolvovalo AMG GT R v zelenom pekle, čiže na severnej slučke okruhu Nurburgring. Takže aj napriek tomu, že na oficiálnych fotografiách je Mercedes-AMG GT R zelený, jeho misia nie je ekologická.
press_1634_gallery_11655-original

Zbierka čísel

Čísla nevyjadrujú pocity, ale aj tak poďme na to. Z absolútneho pokoja na stokilometrovú rýchlosť zrýchlite za 3,6 sekundy, maximálna rýchlosť je rovných 318 km/h. Lepšiu akceleráciu limituje pohon zadných kolies, na kompletný technologický popis si otvorte Google. Ideme na to.
press_1634_gallery_11658-original
V prvom rade pomer výkonu a hmotnosti auta je menej zhruba dva a pol kilogramov na jedného koňa, a to je rekord v rámci kategórie Gran Turismo. Aktívny spojler na podvozku sa postará o prítlak prednej nápravy na úrovni štyridsať kilogramov pri rýchlosti na dvesto „kilákov“ za hodinu. Pri maximálke tlačí aerodynamika GT R-ko k zemi viac ako stopäťdesiat kilogramov!
press_1634_gallery_11661-original
Aktívny aerodynamický diel a zároveň aj maska chladiča sa otvára tak, aby priviedla maximum vzduchu k zadnému difúzoru. A tip pre technomaniakov. AMG GT R má usmernené výfukové plyny tak, aby zvyšovali prítlak difúzora. Presne tak, ako to mali kedysi monoposty F1, až kým im to predpisy nezakázali. Mercedes AMG GT R je širší a nižší. Ide síce iba o milimetre, no zároveň to znamená, že mnohé dielce karosérie museli vyrobiť nanovo. A samozrejme, niektoré sú z karbónu, napokon GT R-ko je o pekných pár kilogramov ľahšie než verzia GT S.
press_1634_gallery_11662-original

Technologická mágia

Novinkou je natáčanie zadnej nápravy, ktoré ďalej posúva limity rýchlosti v zákrute, pneumatiky sú určené na pretekársky okruh, hoci na nich môžete jazdiť aj v bežnej premávke. Tie najdôležitejšie čísla produkuje, samozrejme, motor. Je to štvorlitrový bi-turbo osemvalec, ktorému konštruktéri zvýšili prepĺňací tlak. Iba o jednu desatinu baru!
press_1634_gallery_11676-original
To len aby ste vedeli, kam siahajú fyzikálne možnosti tohto motora. Táto malá zmena stačila na to, aby maximálny výkon putoval až k hranici 430 kW/585 koní a maximálny krútiaci moment rovných sedemsto newtonmetrov preverí krčné svaly aj stavce. O negatívne zrýchlenie sa postarajú extrémne veľké karbónovo-keramické brzdy s veľkosťou presahujúcou štyristo milimetrov. Ramená, vzpery a ostatné dielce podvozka sú robené výlučne z kovaného hliníka preto, aby znižovali úroveň neodpružených hodnôt.
press_1634_gallery_11668-original
Systém adaptívnych tlmičov zvláda plynulé nastavenie každého tlmiča zvlášť, presne podľa aktuálnych podmienok na trati. A poteším aj vyznávačov analógových automobilov. Predpätie pružín si môžete nastaviť sami! Samozrejme, jazdný režim sa dá nastaviť tiež prostredníctvom otočného ovládača na stredovej konzole. K dispozícii je Comfort, Sport a Sport Plus.
press_1634_gallery_11673-original
press_1634_gallery_11674-original

ESP OFF

Čerešničkou na technologickej torte je systém trakčnej kontroly. Aktivuje sa stlačením tlačidla ESP off a má deväť stupňov. Ak si veríte, že kombináciu extrémneho výkonu, pohonu zadných kolies a elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu zvládate, môžete si mieru preklzu zadných kolies určiť vy.
press_1634_gallery_11675-original
Od mierneho, až po nekontrolovaný. Ak si v mysli už trakčnú kontrolu vypínate úplne, ste ako Lewis Hamilton, ktorý vyzdvihol práve túto črtu pri predstavovaní tohto zeleného klenotu, na ktorom sa aj sám zúčastnil.
press_1634_gallery_11679-original
Foto: Daimler AG

Tagy:

Auto

Komentáre: