STRIEBORNÉ ŠÍPY - 14. ČASŤ

27. 03. 2016

Jednými z najvýznamnejších spoločností automobilového priemyslu od vynálezu automobilu boli dve nemecké firmy: Daimler a Benz.

Veď za pôvodcov automobilu história vlastne uznala Friedricha Daimlera a Carla Benza, ktorí nezávisle na sebe súčasne zhotovili vozidlá poháňané spaľovacím motorom. A obaja dostali na ne patent. Hneď ich začali aj vyrábať a predávať. Ich motory sa významne podieľali aj na automobilovom športe hneď od jeho zrodu....
●●●
O rok (1955) sa v rámci majstrovstiev sveta konalo 6 pretekov GP, z nich sa do majstrovstiev sveta zaratúvalo 5. GP: Belgicka, Spa Francorchamps (1. J. Fangio, 2. S. Moss), V. Británie, Aintree (1. S. Moss, 2. J. Fangio. 3. K. Kling), Holandska, Zandvoort (1. Fangio, 2. Moss), Talianska, Monza (1. Fangio, 2. Taruffi). V Monaku piloti Mercedesov nebodovali. Juan Manuel Fangio dosiahol opäť 40 majstrovských bodov a vyhral svoj tretí titul majstra sveta.
c15134-original
V predvečer veľkej ceny Havany unieslo kubánske komando Fidela Castra J. Fangia. Správali sa k nemu veľmi slušne a vysvetlili mu, že keďže je super hviezda pretekov GP, chcú tým svet upozorniť na zlú politiku vtedajšej kubánskej vlády. Po pretekoch J. Fangia prepustili.
r4359-original
Po tejto sezóne tím Mercedes-Benz už v pretekoch GP nepokračoval a športové úspechy sa snažil využiť v predaji svojich bežných vozidiel. Fangio dostal za svoje víťazstvá generálne zastúpenie značky Mercedes-Benz v Argentíne, čo odvtedy najúspešnejší automobilový pretekár Grand Prix až do svojej smrti využíval. Tak sa skončil druhý návrat strieborných šípov na trate GP majstrovstiev sveta. V päťdesiatych rokoch minulého storočia v sezónach 1954 a 1955 pretekové Mercedesy sotva nachádzali súperov.
r7763-original
Z tohto obdobia treba spomenúť slávne preteky športových automobilov Mille Milia (Tisíc míľ) medzi mestami Brescia - Rím - Brescia na otvorenej trati. Tu štartovali na Mercedesoch-Benz 300 SLR Stirling Moss so spolujazdcom Dennisom Jenkinsonom, výborným motoristickým novinárom a majstrom sveta v sajdkárach. Na druhom štaroval J. M. Fangio. Moss s Jenkinsonom si niekoľkokrát prešli trať pred pretekmi.
r8044-original
Jenkinson si zhotovil skrinku s natočeným pruhom papiera na cievkach, kam si značil jednotlivé body prejazdu podľa diktovania S. Mossu. Potom prešli ešte niekoľkokrát celú trať a Jenkinson diktoval Mossovi, ako má jazdiť podľa jeho predchádzajúcich príkazov. Tak vznikol prvý itinerár trate, ktorý sa neskôr osvedčil pri navigovaní jazdcov na rely. Mnohé sekcie ešte opravili a napokon preteky absolvovali za 10 hodín, 7 minút a 48 sekúnd priemernou rýchlosťou 157,65 km/h, čím vytvorili nový rekord trate. Mali štartové číslo 722. Znovu podotýkame, že na otvorenej, veľmi náročnej trati cez mestá a dediny. Fangio prišiel do cieľa na rovnakom vozidle o niekoľko minút neskôr. Jeho Mercedes 300 SLR mal štartové číslo 658. Oba automobily sú dnes vystavené v múzeu Mercedes-Benz.

Foto: Daimler

Komentáre: