Svetoví akrobati zo Slovenska

05. 12. 2012

Otvárali summit NATO aj finále futbalovej Ligy majstrov. Súbor Argolla vo svete reprezentuje Slovensko tým najlepším možným spôsobom - ich vystúpenia, ktoré sú vo svete porovnávané so slávnym Cirque du Soleil, vyvolávajú veľmi nadšené, búrlivé a spontánne reakcie. Aj to je dôvod, prečo sme položili pár otázok Silvii Poláčkovej a Matúšovi Ritomskému, ktorí Argollu vedú a onedlho ju predstavia aj slovenskému divákovi.

Je to, čo prezentuje Argolla, umenie, šport alebo relax?

Matúš Ritomský: Argolla je predovšetkým očarenie krásou pohybu a možnosťami, ktoré vznikajú spojením akrobacie, tanca, divadla do jedného celku. Na začiatku bol sen o vystúpení, ktoré by spájalo rozmanité žánre tzv. performing arts. Cestovali sme po svete s vystúpeniami ohňovej show, stretávali sme zaujímavých umelcov, artistov a performerov, ktorí sa venovali nezvyčajným druhom pohybového umenia a sebavyjadrenia. Tak sa postupne v našich predstavách rodilo vystúpenie spájajúce klasický tanec, divadelné prvky, cirkusové a akrobatické kúsky do jedného – harmonického celku.

Zoskupení, akým je to vaše, je vo svete niekoľko. Odlišujete sa od nich v niečom konkrétnom?

Matúš Ritomský: Jedinečnosť každého vystúpenia je podmienená práve prepájaním rôznych žánrov. Naše najnovšie predstavenie Argolla 5. element obsahuje prvky akrobacie, tanca, divadelného príbehu a živého hudobného performance. Náš ,,ansámbel“ tvorí pestrá skupina ľudí s rôznou históriou – nájdete medzi nimi profesionálnych tanečníkov a hercov, gymnastov, akrobatov, street art performerov, ale aj hudobníka Maoka. Je to jedinečná spolupráca jedinečných ľudí.

Často sa stetávame s označením vášho súboru ako ,,cirkus“? Môžete byť však cirkusom bez slonov a bez tigrov?

Silvia Poláčková: Presné definovanie žánru je na Slovensku trochu problém. Keď sa povie slovo „cirkus“ väčšina ľudí si predstaví kočujúce šapito, drezúru zvierat a klaunov. Vďaka svetoznámemu Cirque du Soleil aj u nás čoraz viac ľudí zisťuje, že moderné cirkusové umenie je o niečom úplne inom. Avšak ani Cirque du Soleil nie sú vo svete jediní. Žáner moderného cirkusového umenia je veľmi pestrý a zahŕňa v sebe množstvo rôznych prístupov.

Hnevá vás porovnávanie s Cirque du Soleil?

Silvia Poláčková: Tomuto porovnaniu sa dnes nevyhne nikto, kto sa pohybuje v tomto žánri. Cirque du Soleil majú obrovskú zásluhu na tom, že sprístupnili moderné cirkusové umenie širokým masám a v podstate definujú hlavný prúd v tomto umení. Okrem Cirque du Soleil existuje na celom svete množstvo ďalších kvalitných súborov a skupín, ktoré sa venujú súčasnému cirkusovému umeniu a vnášajú do neho svoju originalitu a jedinečnosť. O niečo podobné sa snažíme aj my, pričom Cirque du Soleil je iba jednou z množstva inšpirácií, ktoré pri našej práci stretávame.

matusasilvia-original

Kde všade Argolla vystupovala a ovplyvňuje vaše predstavenia aj genius loci miesta, kde hráte?

Matúš Ritomský: Do dnešného dňa sme vystupovali v 12 krajinách, vrátane takých exotických destinácií ako Omán, Katar, Dubaj alebo Južná Kórea. Stáva sa, že vystúpenia prispôsobujeme miestnym podmienkam a očakávaniam. Samozrejme, existujú aj určité kultúrne špecifiká. Napríklad v niektorých islamských krajinách sa nám stalo, že sme museli prispôsobiť kostýmy vystupujúcich, keďže odhalené ramená, najmä u žien, vnímajú inak, ako sme zvyknutí u nás doma. V Južnej Kórei sa nám zase stalo, že v jednej časti vystúpenia, ktorú my vnímame ako dramatickú a vážnu, sa publikum opakovane smialo.

Aký bol váš najintenzívnejší zážitok z vystúpenia, resp. z krajiny, v ktorej ste vystupovali?

Matúš Ritomský: Najčerstvejšie a zrejme aj najintenzívnejšie zážitky máme zo šnúry predstavení, ktoré sme odohrali na prestížnom podujatí  World Art Circus Festival. Jedenapolhodinové vystúpenie Argolla 5. element si vybrali priamo juhokórejskí producenti, pričom sme na festivale počas dvoch týždňov odohrali až 30 predstavení. 

Aké boli reakcie publika?

Matúš Ritomský: Pre publikum sú, pochopiteľne, najatraktívnejšie artistické výkony akrobatov, ktorí sa pohybujú na hranici možného a nemožného. Rovnako dobre však reagujú aj na ďalšie, nemenej dôležité zložky vystúpení – tanec, ktorý vnáša do vystúpení eleganciu, divadelné vystúpenia, ktoré sprostredkovávajú príbeh, originálnu hudbu, ktorá vytvárajú celému vystúpeniu jedinečnú atmosféru.

Silvia, ste lekárka, pracujete v odbore psychiatrie. Ako sa to spája s Argollou?

Silvia Poláčková: Aj keď tieto dve oblasti možno pre niekoho pôsobia vzdialene, ja si, naopak, myslím, že  majú k sebe svojím spôsobom blízko. Nebude náhoda, že v latinskom jazyku má lekárstvo tiež pomenovanie „ars medicina“, teda umenie lekárske. Je zaujímavé, že je mnoho umelcov tohto žánru, ktorí popri tomto „úlete“ robia alebo robili na prvý dojem v takmer nezlučiteľných oblastiach, napr. hudobník, s ktorým spolupracujeme, Maok,  pôvodne študoval architektúru, predtým ako sa rozhodol dať na hudobnú cestu, ďalší artista, balansujúci na lane bez istenia vo výške 7 metrov, je docentom na filozofickej fakulte v Nemecku. A určite by sa dalo hovoriť o ďalších zaujímavých životných príbehoch...

Dá sa povedať, že účinkovanie v Argolle je únikom z reálneho sveta a aj pre účinkujúcich slúži ako vhodná psychoterapia?

Matúš Ritomský: Nemáme pocit, že by sme žili v nereálnom svete. Samozrejme, naša práca je odlišná od bežnej osemhodinovej rutiny. Veľa cestujeme, komunikujeme s ľuďmi z celého sveta, nemôžeme sa sťažovať na stereotyp. Avšak aj naša práca má svoje pravidlá a zákonitosti. Niekedy je to dosť tvrdý chlebíček a ten, kto by za tým čakal iba romantiku, by bol niekedy sklamaný. Pokiaľ robí človek svoju prácu rád, je to určite veľmi dobrá forma psychoterapie, na to však nie je potrebné robiť tanečno-akrobatické vystúpenia.

Silvia Poláčková: Myslím si, že každá práca či aktivita môže byť svojím spôsobom „psychoterapiou“. Je to otázka toho, ako sa človek na svoj život pozerá a či má záujem na svojom vnútornom svete pracovať, telocvičňu mu ponúka akékoľvek prostredie, v ktorom sa nachádza, to už závisí od každého z nás, tak prečo nie aj účinkovanie v Argolle.

O čom sú predstavenia?

Silvia Poláčková: Tak ako v iných žánroch, napr. spevom v opere, je možné vyrozprávať príbeh, podobne aj akrobatickým výkonom možno vyjadriť emóciu či myšlienku. V predstavení Argolla 5. element jednotliví artisti predstavujú 4 základné elementy (vzduch, voda, zem, oheň), ktoré nás bezprostredne obklopujú a zároveň symbolizujú vnútro hlavnej postavy Kapilla (jeho hmatateľnej časti). Kapillo vstupuje do seba samého a prostredníctvom jednotlivých živlov spoznáva sám seba. Hľadá niečo viac, spojivo, tmel uchopiteľného. V našom vystúpení je toto „niečo“ 5. elementom. Príbeh sa vyvíja postupne a ovplyvňuje ho aj skutočný život. Nebude náhoda, že som do príbehu transformovala hľadanie niečoho, čo by dávalo tomu uchopiteľnému zmysel. Myslím, že táto téma nie je väčšine ľudí cudzia. Aj keď sa obzrieme do histórie ľudstva, je zrejmé, že táto téma nás sprevádza odpradávna. Pričom každá kultúra si svoj 5. element nájde podľa vlastných kritérií. A dovolím si tvrdiť, že vždy aj bude témou ľudských bytostí. Avšak tá nezodpovedateľná otázka akoby stále ostávala niekde v ovzduší. Naše predstavenie je len jednou z mnohých odpovedí.

Sú vaše vystúpenia nebezpečné?

Silvia Poláčková: Tým, že naši akrobati nie sú istení a vo výške vyše desiatich metrov je často ich jediným istiacim bodom len jedna z končatín, ktorou sa držia svojho náradia, niet pochýb, že to nebezpečné je. Popri tom musí artista svoj výkon predviesť tak, aby na diváka pôsobil s ľahkosťou a nepreniesol na neho obavu, ktorá je matkou rešpektu. Vtedy možno považovať artistický výkon za profesionálny.

Čím to je, že vás vonku poznajú ľudia viac ako na Slovensku?

Matúš Ritomský: Odpoveď súvisí zrejme s tým, čo sme spomínali vyššie. Žáner súčasného cirkusového umenia je na Slovensku pomerne nový fenomén a zatiaľ si iba vytvára svoje publikum. Snažíme sa situáciu zmeniť a jedným z významných krokov je aj realizácia celovečerného predstavenia Argolla 5. element, ktoré 18. a 19. januára 2013 budeme hrať v bratislavskej Aegon Arene NTC. Ide o prvý projekt svojho druhu, ktorý v takejto podobe vznikol na Slovensku a veríme, že vďaka nemu dostane publikum možnosť spoznať iný rozmer moderného cirkusového umenia.

Komentáre: